Pembuka Bicara

Kesetiaanmu Kuhargai

Penyambut tetamu

Penyambut tetamu
Bismillahirrahmanirrahim...Assalammualaikum semua.Selamat datang dan aHLAN wasahlan ke blog ala2 Diari Hikayat Putera Nazrin ini.hahaha...Blog ini mengandungi kisah-kisah menarik,dan cerita-cerita suka dan duka dalam layaran kehidupan saya....Siapa yang x berkenan dengan blog ni,bley blar skrg eh ataupun tekan close terus.....huhu (x masal)..sekian terima kaseh!!..teruskan membaca dan selamat menziarahi blog saya ini...ngeh3...

Dimulakan Dengan...

Saturday, October 24, 2009

Ujian TaraNum

sempat bergambar selepas mendengar
taklimat
Ujian Amali Taranum
yg disampaikan oleh Ustaz Hashim
di dataran Gerko IPG KPI.
(bersama rakan2)




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kali ni saya nak kongsikan sedikit cerita sesaat sebelum dan selepas
menghadapi Ujian Amali Taranum yang berlangsung pada:


Tarikh: 22 oktober 2009/3 Zulkaedah 1430H
Hari: Khamis
Masa: 8.30 pagi -12.00 tengahari
Tempat: Bilik Kuliah masing2
(PPISMP 1.01-1.05)



Secara jujur tanpa berasa bangga diri,saya dan rakan2 ada membuat latihan
taranum bersama,berpandukan kepada Modul Taranum oleh Ustaz Hashim....



Surah: Al-Fath 1-7/8
Lagu: Bayati-soba-Hijaz-Bayati (penutup)



- Kami hanya mengalun dan mempersembahkannya berdasarkan perkara di atas -



Penilai kelas saya,PPISMP 1.03:
Ustaz Hashim (pakar dalam bidang ni dan memiliki byk sgt pengalaman)


Perasaan 'cuak' melanda semua rakan2 termasuklah diri saya sendiri.Giliran saya nombor 2 kalau mengikut senarai nama kelas.kalau ikut Angka Giliran Peperiksaan (2009202310042) merangkap orang ke 4 pelajar kelas saya.
Ujian Taranum masa tu ikot senarai nama kelas.So, saya orang kedua lah kan.


Malam sebelumnya,saya hanya melakukan latihan biase2 saje.Selebihnya saya hanya membuang masa melayan YM kerana pada malam tersebut wireless clear 'giler'...
(maaf!bahasa agk kasar)...kuang3~


Saya sangat suka belajar taranum!!!Walaupun saya x memiliki suara yg agk baik,dan pengawalan nafas yang agk lemah...namun saya tetap yakin dan percaya,do the best beat the rest! dan Usaha itu Tangga Kejayaan.Hasil yang baik, lahir dari minat yang padu.wow!!


Lepas giliran Amar (first name in the list),giliran saya plak masuk
ke kelas ujian tersebut untuk menghadapi Ujian Taranum.
Saya berasa sedikit gelabah dan huru hara tatkala menjejak masuk ke
kelas ujian itu.Tangan saya menggeletar ketika menulis angka giliran dan tanda tangan pada
kedua2 kertas yg tersedia di atas meja tu.huh~~


Pada hemat saya,saya telah melakukan ujian tersebut dengan agak rapuh.
Tapi,Ustaz just berkata"Bagus!!.Ada belatih taranum tak dengan kawan2??"
Saya pun menjawab,"Ya,ada.Selalu juga belatih waktu2 jumpa kat masjid n tengah berjalan ke..ape ke..."
(ye ye jerk??)


komen saya terhadap bacaan dan taranum saya:


  • suara tidak sesuai pada tempatnya.
  • tajwid kurang bermutu.
  • lagu ada kt certain2 tempat je.
  • suara tak sampai pd harkat pertama lagu Hijaz.
  • agak gugup.
  • kena byk lagi belajar dan jangan malu2...
  • tu je kot...byknye komen!!!

Alhamdulillah..
Lega yang teramat bila lepas...rakan2 perempuan saya yg berada di luar kelas
berkata bahawa muka saya merah.
Jawapan saya="segan dowh...tah pape ntah yg aku wt tdi..! dah lah suara tak sampai!!haha..."


(yeah3 dh lepas..)


Tu lah serba sedikit cebisan cerita yg boleh saya kongsikan di sini.
Saya x pandai nak susun ayat ar...


Sekalung apresiasi kepada Ustazah Syamsinar atas segala bimbingan yg diberikan kepada kami,pelajar2 PPISMP 1.03 selama ini.Jasamu dikenang sampai ke akhir hayat!!



-sekian-
tirai pon ditutup....



p/s: jgn kecewa jgn berputus asa, perlu bersabar walau sering dicerca, dia x faham kita cuba fahamkan, dgn penuh kasih sygkn umat, nabi tunjukkan....(lirik lagu Firman-Nya)





2 comments:

nani syafiqah said...

test2..yah bjaya hokeyh btolkn setting comment ko..alhamdulillah..njoy bbloging hokeyh..

Putera Nazrin said...

thanks nani....