Pembuka Bicara

Kesetiaanmu Kuhargai

Penyambut tetamu

Penyambut tetamu
Bismillahirrahmanirrahim...Assalammualaikum semua.Selamat datang dan aHLAN wasahlan ke blog ala2 Diari Hikayat Putera Nazrin ini.hahaha...Blog ini mengandungi kisah-kisah menarik,dan cerita-cerita suka dan duka dalam layaran kehidupan saya....Siapa yang x berkenan dengan blog ni,bley blar skrg eh ataupun tekan close terus.....huhu (x masal)..sekian terima kaseh!!..teruskan membaca dan selamat menziarahi blog saya ini...ngeh3...

Dimulakan Dengan...

Sunday, January 24, 2010

BeStnYeR bErisTigHfaR

Jiwa bagai dilanda suatu macam rasa,
Tenang,sayup,serta melemahkan 'sesuatu' yang keras dalam diri ini.
Ku yakin dan percaya setiap yang rumit ada petunjuk jalan mudah sebagai jalan terbaik yang ditentukan oleh Allah Subhanu Wata'ala kepada diri kita.

Pada kali ini,Tuan Blog ini ingin berkongsi sesuatu, yang barangkali boleh memberikan kita sesuatu pengajaran dan ingatan serta pengetahuan...

Astaghfirullah al-azim....
Astaghfirullah al-azim....
Astaghfirullah al-azim....

Menurut Sebuah Hadis:


Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.

Subhanallah...bukan susah sangat nak beristighfar..mudah sahaja,bukan??
Ambillah kesempatan ini,dan peluang ini untuk banyakkan beristighfar...
Bukan untuk sesiapa,tetapi untuk diri kita sendiri jugak...


1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.

2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.


3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.


Sekian Terima Kasih



*sekalung apresiasi kepada laman web I Luv islam kerana telah berjaya menggoda diriku untuk membaca bahan ilmiah anda ini.banyak manfaat dan ilmu pengetahuan di situ!!terima kasih banyak-banyak!!



No comments: