Pembuka Bicara

Kesetiaanmu Kuhargai

Penyambut tetamu

Penyambut tetamu
Bismillahirrahmanirrahim...Assalammualaikum semua.Selamat datang dan aHLAN wasahlan ke blog ala2 Diari Hikayat Putera Nazrin ini.hahaha...Blog ini mengandungi kisah-kisah menarik,dan cerita-cerita suka dan duka dalam layaran kehidupan saya....Siapa yang x berkenan dengan blog ni,bley blar skrg eh ataupun tekan close terus.....huhu (x masal)..sekian terima kaseh!!..teruskan membaca dan selamat menziarahi blog saya ini...ngeh3...

Dimulakan Dengan...

Friday, January 15, 2010

UjianNYA bertamu di minggu ke-2

Assalammualaikum...
Salam Pembuka Bicara...

Ya Allah,terima kasih kerana menguji dan memberi aku 'latihan' kejiwaan sepanjang minggu ke-2 aku di Kampus Pendidikan Islam ini.Perasaan dan ekspresiku sangat bervariasi bagi minggu ke-2 ni.Jika pada minggu pertama di kampus,'membosankan',pada minggu ke-2 pula latihan daripada Allah yang aku hadapi.Allah memberi hambaNYA ujian untuk menguat,mematangkan diri.Setiap yang berlaku ada hikmah yang tersirat.Aku sgt percaya kenyataan itu.


Tangisan,penat-lelah,pergolakan institusi jiwaku melanda,lantas melatih diri ini agar terus bertahan dan bertahan.Untuk entry kali ni,biarlah orang yg membacanya x faham,sebab entry ni untuk diri aku sendiri je utk memahaminya.
Sangat risau,gelisah dan macam2 lagi yg aku rasakan tatkala dicalon dan dipertandingkan dalam Pilihan Raya Kampus (PRK) bagi merebut kerusi Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) sesi 2010/2011.Adoiyai..atas dasar kepercayaan dan undian sebulat suara daripada Kelas PPISMP 2.03,aku dan farah Husna pon telah menjadi calonnya.


"Cukup bersediakah aku?,Bolehkah engkau?,Larat ke?Kehendak hati engkau ke?''


Sangat berbohong,kalau aku cakap,"nak!!",eh!mestilah nak"..hurmm....sangat berat..nasib baik aku bukan dilahirkan bukan untuk menjadi gila,(gila kuasa).biarlah jawapannya terus bertapa di dalam sanubari ini.Kalau dijawab nanti ada yang mempertikaikannya pula.Ini blog aku,terpulang lah pada aku,apa aku nak tulis..
Ini diari aku,suka hati aku lah nak catat apa pun.

Itu baru satu..

Sesi Pengajaran dan Pembelajaran aku di dalam kelas pon jadi tak menentu..Orang lain dapat jawab,aku??Orang lain aktif..aku??kalau tanya pasal hafazan,apa yang aku ada??Kalau tanya pasal kerja2 lain2??itu belum tanya pasal tajwid.Aku ada pengetahuan tentang tajwid,tapi dalam aplikasi,aku kandas!Kalau aku buat sesuatu yang baik dan kreatif,ada pula yg x menghargai??Mereka tak nampak apa yg aku rasa.Barangkali mereka boleh nampak apa yg aku ekspresikan sahaja.Tak cukup dengan itu.Kemiskinan turut melanda.Hutang sana-sini.Elaun belum masuk.
Sedih lah...Time2 aku sedih,aku xnak org lain nampak...Sebab tu aku senyum pada semua..dengan harapan mereka membalasnya dengan senyuman yg sangat bererti.Itu sedikit sebanyak dapat merawat sedikit keperitan di hati ini.

Aku hanya insan biasa,lemah...
Aku dibelenggu rasa jahil....
Aku x dapat nampak apa yg aku ada untuk berbakti...
Aku nampak yg lemah dalam diri aku je...terasa kerdil.
Aku juga 'diganggu' ketika beribadah...

Kawan-kawan sangat yakin dan percaya dengan aku..Terima kasih semuanya...
terima kasih pada pengundi2...
Tapi mcm ada something wrong yang aku hadapi dan rasai..
Agaknya Allah sedang bagi aku ujian kot..entah le...
Aku hanya mampu berdoa,berusaha dan bertawakal sahaja..
Doa itu senjata mukmin....
Allah suka kepada orang yg bertawkal...
Aku petik sepotong ayat Al-Quran untuk pedoman aku,anda,dan kita semua..
maksudnya:

"boleh jadi kamu membenci seuatu perkara,sedangkan ia baik bagimu.boleh jadi kamu menyukai sesuatu perkara,sedangkan ia tidak baik bagimu.."

(Surah Al-Baqarah ayat 216)


Ya Allah,aku jahil..pandaikanlah aku.Ya Allah,aku lemah,kuatkanlah energi fizikal,rohaniah,jasmaniku...Ya Allah,berikan aku kekhusyukan dalam melakukan solat dan ibadah.Ya Allah,tentukan segala yg terbaik untukku...


AMiNNn...Ya RobbaL alamin....





No comments: