Pembuka Bicara

Kesetiaanmu Kuhargai

Penyambut tetamu

Penyambut tetamu
Bismillahirrahmanirrahim...Assalammualaikum semua.Selamat datang dan aHLAN wasahlan ke blog ala2 Diari Hikayat Putera Nazrin ini.hahaha...Blog ini mengandungi kisah-kisah menarik,dan cerita-cerita suka dan duka dalam layaran kehidupan saya....Siapa yang x berkenan dengan blog ni,bley blar skrg eh ataupun tekan close terus.....huhu (x masal)..sekian terima kaseh!!..teruskan membaca dan selamat menziarahi blog saya ini...ngeh3...

Dimulakan Dengan...

Saturday, August 29, 2009

SaLaM Merdeka

Assalammualaikum..
Salam 1 Malaysia,& Salam Merdeka
'kawe' kuntumkan buat semua yg 'terbaca' ruangan ini...

Sebelum terlewat,


Sebelum aku melangkah pulang ke IPGM KPI,

Sebelum 31 Ogos 2009 berlalu,

Aku nak ucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan
yg ke-52
(2009-1957=52)

Merdeka,merdeka jgk...puase usah diabai,,ibadah2 perlu diteruskan dan ditingkatkan,
Sedarlah bahawa kemerdekaan negara adalah nikmat tebesar dikurniakan oleh Allah
kepada kita sebagai rakyat jelata...
Penghayatan erti kemerdekaan perlu tepat,perlu jelas,perlu definisi yg sebenar...
Bukan sekadar laungan dan nyanyian sahaja sudah cukup menggambarkan betapa patriotiknya jiwa kita...
jgn salah tafsir!!


"Madah-madah aku di sini pon belum cukup nak gambarkan betapa
merdekanya jiwa aku...faham!!"

huhuhuuu...~

Gagasan SATU MALAYSIA yg dicetuskan ilhamnya oleh
Dato' Seri Najib bin Tun Razak
perlu diperinci konseptualnya..
Bukan sekadar berbangga menyebut frasa tersebut,
bukan sekadar mendengar
lagu2 SAtu Malaysia yang sedap bunyinya
semata-mata,
tapi perlu diselami,dihayati
dan bertindak secara 'anak merdeka'..dan 'anak Malaysia'..
barulah cantik...
Namun dalam nada yg serupa,jgn dilupa,jgn disirna ingatan kita
terhadap Sejarah,Pengorbanan Pahlawan2 dahulu kala
yg bermandi darah semata-mata utk
menggapai satu impian iaitu kemerdekaan...


setakat itu sahajalah
yg mampu aku taip...
penat ar tulis byk2 (lengOh!)
kite jumpe lagi di lain masa..

terimalah serangkap pantun aku yg x sedap ni:::.

Ghazal gemersik irama lagu,
Syahdu nian mengabur luka,
Padu watan bebas belenggu,
Semai-suburkan jiwa merdeka.


-sekian wasalam-
(tirai pon ditutup)
hihihi...


p/s: lupe nak sebut cogan kata 1 Malaysia tadi,
"RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN"


No comments: